logo

wróć do news

Zupełnie nowa generacja motocrossowych KTM SX 2023. Nasze przypuszczenia się sprawdziły!

16-05-2022

Na ten dzień, jakim był 10 maja 2022 czekaliśmy z wielką niecierpliwością. To właśnie wtedy odbyła się światowa premiera nowych maszyn motocrossowych KTM SX 2023, promowanych sloganem - NIC SIĘ NIE ZMIENIŁO. Brzmi prowokacyjnie, ale to w 100% prawda, bo nic się nie zmieniło w kontekście podejścia do budowania zwycięskich maszyn i koncentracji na… sukcesie!  Same maszyny wnoszą zaś wiele nowego. Jakie są? O tym przeczytasz w poniższym tekście.

 

 

Baza wyścigowych doświadczeń, jakie stanowią tło dla opracowania generacji KTM SX 2023 jest naprawdę imponująca. 8 tytułów Mistrzostw Świata w klasie MXGP w ciągu 12 lat, ponad 300 zwycięstw MXGP i MX2 od 2004 roku, 5 tytułów w ciągu ostatnich 8 lat w serii AMA 450SX oraz cenne rady dostarczane przez samych mistrzów, takich jak Tony Cairoli, Ryan Dungey, Jeffrey Herlings, Marvin Musquin, Jorge Prado, Cooper Webb, Tom Vialle i wielu innych. To wszystko sprawiło, że najnowsza generacja nie może mieć sobie po prostu równych, w tym także pod względem swojej rozpiętości. Liczy ona aż 10 maszyn, a wśród nich jest nowy członek 2T wykorzystujący nową technologię dostarczania paliwa do silnika. 


Gamę klasycznie otwiera linia maszyn dedykowana najmłodszym, tj. elektryczny KTM SX-E5. Następnie mamy małe 2T KTM 50 SX 2023, KTM 65 SX 2023, KTM 85 SX 2023 oraz pełnowymiarowe dwutakty z KTM 125 SX 2023 na czele, KTM 250 SX 2023 jako sprzętem stworzonym do podboju przestworzy oraz zamykającym tę grupę nowym KTM 300 SX 2023 stworzonym po to, by zdominować rywalizację w klasie Open. Czterosuwy to trzy konstrukcje nastawione na odnoszenie sukcesów w MX2 / 250 SX oraz MXGP / 450 SX. Mowa o KTM 250 SX-F 2023, KTM 350 SX-F 2023 i mistrzowskim KTM 450 SX-F 2023.

 

CO SIĘ ZMIENIŁO?

Niemal wszystko! Większość części jest zupełnie nowym, a pozostała reszta przeszła dodatkowe modernizacje. Wszystko po to, aby nowe KTM SX 2023 mogły stać się jeszcze smuklejsze, lżejsze, mocniejsze i żeby mogły oferować jeszcze lepsze właściwości z zakresu prowadzenia. Mówiąc najprościej, nowe KTM SX 2023 stanowią ostateczne ogniwo motocrossowego łańcucha pokarmowego! Oczywistą więc sprawą jest, że na pokładzie najnowszych modeli znajdziesz wszystko to, co najlepsze, a wśród tego komponenty takich topowych marek jak KEIHIN, PANKL, Brembo, czy WP Suspension. 

 

Pierwsze spojrzenie na KTM SX 2023 przykuwa jednak design. Jest on inspirowany maszynami fabrycznych zawodników i został sprawdzony w boju zarówno w MXGP, jak i serii Supercross. Jest smuklej i ostrzej, co ma zapewniać lepsze odczucia podczas jazdy. Ponadto popracowano nad strefami gromadzenia błota, którego teraz ma gromadzić się jeszcze mniej, co z pewnością zostanie docenione w czasie błotnych batalii w strugach deszczu. Zmianie uległ także zbiornik paliwa. Polietylenowa konstrukcja ma pojemność 7.2l. Na pokładzie nie zabrakło także lnicznika motogodzin w standardzie i wskaźnika paliwa.

 

 

Dużo zmieniło się także pod "plastikami". Mamy tu bowiem do czynienia z nową, hydroformowaną, wycinaną laserowo oraz spawaną przez roboty ramą. Grubość jej ścianek została zoptymalizowana, aby osiągnąć lepszą sztywność w obszarach przyjmujących wysokie naprężenia, takich jak główka ramy czy mocowania amortyzatorów. Dwusuwy KTM SX 2023 zyskały nowe, równoległe mocowania ramy. Cała konstrukcja jest jeszcze bardziej sportowa. Przykładem mogą być nowe, wysunięte do wewnątrz podnóżki, zapewniające większy prześwit w koleinach. Ponadto mają większą powietrznię i są lżejsze. Dodatkowo do obniżenia masy i wzmocnienia sztywności przyczynia się odlewany ciśnieniowo, pusty wahacz współpracujący z nową tylną osią. Z kolei aluminiowa rama pomocnicza wzmocniona poliamidem jeszcze bardziej poprawia czucie motocykla przez kierowcę. Całość działa jak swego rodzaju „amortyzator”, dzięki czemu jazda jest mniej wyczerpująca, a kierowca mniej zmęczony po pokonaniu wielu trudnych okrążeń. Sam kierowca z pewnością doceni też antypoślizgowe siedzenie i antypoślizgowe strefy na ramie, znacznie ułatwiające kontakt z butem i trzymanie.


ZAWIESZENIE

Maszyny KTM SX 2023 są jeszcze bardziej READY TO RACE dzięki najnowszej technologii zawieszenia WP z beznarzędziową opcją regulacji. Wszystko to dzięki zupełnie nowej konstrukcji amortyzatora z ręczną, dwuzakresową regulacją dobicia. Kierowca może więc w ciągu kilku sekund wyregulować ustawienia dla wysokich i niskich prędkości. Widelec przedni też można łatwo regulować za pomocą pojedynczego zaworu obciążonego wstępnie ciśnieniem powietrza oraz łatwo dostępnych, klikanych regulatorów tłumienia dobicia i odbicia. Na wyposażeniu jest nawet potrzebna do regulacji pompka. 48-milimetrowy pneumatyczny widelec przedni WP XACT z rozdzieloną funkcją tłumienia daje pewność siebie niezbędną do zaatakowania rywali. Ponadto nowe ograniczniki hydrauliczne w goleniach widelca zwiększają odporność na dobicie i dają mniejsze odbicie przy większych skokach, wybojach i nierównościach. Przeprojektowane pierścienie ochronne widelca o wiele lepiej i skuteczniej chronią przed brudem. Z kolei nowy amortyzator WP XACT cechuje się przewidywalnym działaniem na każdym okrążeniu — wszystko dzięki tulejom wahacza SKF o niskim współczynniku tarcia i zaawansowanej charakterystyce tłumienia, które zapewniają niezrównaną trakcję i pochłanianie energii.

 

NOWE, REWOLUCYJNE ZASILANIE 2T

Pisząc kilka tygodniu temu o możliwym zastąpieniu gaźników w pełnowymiarowych dwutaktach KTM SX 2023 nową technologią wtrysku paliwa - mieliśmy rację. Zarówno KTM 125 SX 2023, KTM 250 SX 2023, jak i nowy, potężny KTM 300 SX 2023 współpracują z innowacyjnym wtryskiem paliwa i elektronicznym zaworem Power-Valve. Co to wszystko oznacza? Otóż mniejsze spalanie, koniec z regulacjami gaźnika oraz niepożądanymi wyciekami paliwa podczas upadku, czy też transportu. Elektroniczny wtrysk paliwa zapewnia doskonałe właściwości jezdne, a nowy zawór wydechowy, tzw. power valve podnosi dostępną moc w całym zakresie obrotów. Płynniejsze rozwijanie mocy oznacza lepszą trakcję. Lepsza trakcja oznacza natomiast szybszy bieg po zwycięstwo! Zastosowanie tej technologii niesie ze sobą kolejne korzyści. Dzięki niej na pokład motocrossowych dwutaktów mogły zagościć zmienne mapy zapłonu. W zależności od warunków (lub nastroju!) jeździec może skorzystać z mapy łagodnej oraz agresywnej. Dodajmy do tego elektroniczny rozrusznik, a otrzymamy sprzęt zostawiający konkurencję daleko w tyle! 

 

A CO SŁYCHAĆ W 4T?

Tutaj map, czy elektrycznego rozrusznika także nie zabrakło, ale rider może skorzystać także ze wsparcia kontroli startu, czy też kontroli trakcji. Sporo zmieniło się jednak w obrębie jednostek napędowych. Nowe konstrukcje KTM SX-F 2023 są bardziej kompaktowe, trwalsze, łatwiejsze w obsłudze i oferujące najlepszy stosunek mocy do masy.

Głowice cylindrów przekładają się na wzrost wydajności, ale obrót silników o 2 stopnie do tyłu dał lepszą centralizację i głębszy wpływ na koncepcję podwozia. Zupełnie nowe 5-biegowe przekładnie PANKL Racing Systems z dodatkowym czujnikiem oznaczają, że zmiana biegu na wyższy (od 2. biegu wzwyż) jest płynniejsza dzięki funkcji Quickshifter. Quickshifter można wyłączyć za pomocą przełącznika na kierownicy, ale zoptymalizowany pod względem masy wałek zmiany biegów w samej skrzyni biegów oznacza, że siła operacyjna zmian jest teraz mniejsza, a zatem - łatwiejsza. 

STWORZONE DO WYGRYWANIA

Jak widać KTM nie próżnuje. Jako lider na rynku motocykli off-roadowych ciągle dąży do bycie lepszym i lepszym, co jak widać przynosi owoce. Wspomniane we wstępie sukcesy w MXGP / SX mówią tu same za siebie, a najnowsza gama maszyn KTM SX 2023 jest tego najlepszym odzwierciedleniem. Warto dodać, że równolegle na etapie projektowym rozwijane były tuningowe części KTM PowerParts. Dzięki nim, najbardziej ambitni jeźdźcy oczekujący tego, czego oczekują zawodnicy fabrycznych zespołów, będą mogli wyposażyć swoje nowe SX 2023 w napędzane wyścigami komponenty premium. 
 

POZNAJ AKTUALNE CENY NOWYCH KTM SX 2023 W KTMSKLEP.PL


Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN
zadzwoń do nas