logo

wróć do news

BLOG: Jak przygotować motocykl do sezonu? Poradnik KTMSKLEP.PL (cz. 2)

28-02-2019

I wjeżdżamy w marzec, a to kolejny sygnał, że sezon 2019 jest już naprawdę blisko. Najwyższa więc pora, by przygotować swój motocykl do sezonu. Jak? Kilka cennych wskazówek odnośnie przygotowania sprzętu do sezonu pełnego wrażeń, znajdziesz w naszym poradniku. Jego pierwszą część znajdziesz tutaj. Jeśli jesteś już po lekturze, to nie pozostaje Ci nic innego, jak... rozpocząć lekturę części drugiej! No to do dzieła. 

 

SPRAWDŹ PŁYN CHŁODNICZY
O ile sam płyn chłodniczy np. w przypadku motocykla KTM 690 DUKE powinno wymieniać się co 4 lata, to sprawdzanie jego poziomu w zbiorniku wyrównawczym powinno się odbywać najlepiej przed każdą dłuższą podróżą, a już szczególnie przed tą pierwszą w sezonie. Dlatego przygotowując motocykl do sezonu 2019 nie zapomnij o tej czynności. Pamiętaj – poziom płynu musi sięgać znacznika MIN. 
 


SPRAWDŹ KIEDY BYŁ CZYSZCZONY FILTR POWIETRZA
Temat filtra powietrza jest często pomijany w przygotowaniu motocykla szosowego do nowego sezonu. Warto więc sprawdzić, kiedy ostatnio był wymieniany i kiedy przewidziana została jego kolejna wymiana. Jeżeli od tego okresu dzieli Cię 1000-2000 kilometrów, to warto uwzględnić jego wymianę już na tym etapie przygotowań, by w połowie kwietnia nie zaprzątać sobie głowy kolejną czynnością serwisową. Jeśli dobrze pójdzie i Matka Natura okaże się łaskawa, to przełom kwietnia / maja powinien stanowić jeden z najfajniejszych okresów w sezonie. W końcu pierwsze miesiące po długiej przerwie smakują najlepiej! 
 

CZYTAJ TAKŻE: CZYSZCZENIE FILTRA POWIETRZA W 3 KROKACH + PROSTY SPOSÓB NA OSZCZĘDNOŚĆ CZASU W TRAKCIE PROCESU SERWISOWANIA! (CROSS / ENDURO)
 


ZADBAJ O NAPĘD MOTOCYKLOWY
Poza takimi podstawowymi aspektami jak sprawdzenie ogólnej kondycji łańcucha (czy nie rdzewieje, czy nie widać na nim wyraźnych śladów zużycia, czy nie jest rozciągnięty), a także zębatek (w jakim stanie są zęby) ważnym etapem na wiosnę (pod warunkiem, że napęd nie wymaga wymiany) jest wyczyszczenie łańcucha i jego nasmarowanie. W okresie zimowego przestoju z pewnością został on pokryty dodatkową warstwą kurzu i innych zanieczyszczeń przez co nasmarowanie go w takim stanie, mogłoby by nie być zbyt efektywne.

 

 

Stąd czyszczenie za pomocą specjalnych preparatów do tego stworzonych, takich jak np. Motorex Spray Chain Clean 611, który skutecznie usuwa brud, a także pozostałości starego smaru, to podstawa. Całość można dopieścić prysznicem wody. Tak oczyszczony i osuszony łańcuch nadaje się do smarowania. W tym przypadku nieoceniona okaże się pomoc preparatów do łańcucha Motorex Chainlube np. Motorex Chainlube Adventure do motocykli turystyczynych, Motorex Chainlube Road 622 do motocykli szosowych oraz Motorex Chainlube Offroad 622 do motocykli terenowych. Bo dobrze przygotowany łańcuch, to cieszący się długim życiem łańcuch! 
 


WAŻNE! Nakładając na łańcuch nową warstwę smaru do łańcucha zachowaj szczególną ostrożność. Nie dopuść, aby po całym zabiegu, gdy motocykl zejdzie z podnośnika, opona motocykla miała kontakt z nadmiarem smaru, który niejednokrotnie spływa na posadzkę garażu. Może to doprowadzić do tragicznego w skutkach poślizgu koła podczas jazdy! Dla pewności oczyść także tylną tarczę hamulcową środkiem do czyszczenia tarcz hamulcowych, jak np. Motorex Break Clean. Smar do łańcucha nakładany z rozmachem może przedostać się także na tarczę, zmniejszając jej skuteczność hamowania, dlatego warto mieć to na uwadze. 

 

CZYTAJ TAKŻE: PRZESPAŁEŚ ZIMĘ? NIC STRACONEGO! Z TYMI PROSTYMI ĆWICZENIAMI W NOWY SEZON OFF-ROADOWY WJEDZIESZ PRZYGOTOWANY!



SPRAWDŹ SZCZELNOŚĆ AMORTYZATORA
Zima to paskudny okres dla motocykla. Na zamknięty w garażu, ale nieużytkowany sprzęt i tak działają siły natury w postaci wilgoci, wahań temperatury, w tym działania temperatur ujemnych (no chyba, że Twoja Katie zimuje bezpośrednio w części mieszkalnej). To wszystko w skrajnych sytuacjach może doprowadzić do negatywnego wpływu na wszelkiego rodzaju uszczelniacze zawieszenia, które mogą zacząć w efekcie przepuszczać olej z zawieszenia. Dlatego tak ważne jest dokonanie oględzin zarówno przed pierwszą przejażdżką, a także po pierwszej przejażdżce, bo to bardzo często właśnie ona ukazuje, że uszczelniacze zakończyły swój żywot. Wyciekający olej w kontakcie z hamulcami może okazać się bardzo groźny dla układu hamulcowego, a w zasadzie dla ridera. Tarcza hamulcowa / klocki + olej =… sami wiecie jaka siła hamowania. 
 


RZUT OKA NA GAŹNIK
Jeżeli w Twoim garażu stoi sprzęt zasilany gaźnikiem, to nie powinien ominąć Cię przegląd tego elementu motocykla. Co więcej, trzeba się tym zająć przed pierwszym rozruchem. Znajdujące się przez kilka miesięcy w komorze pływakowej paliwo z czasem traci swoje łatwopalne składniki - następuje ich utlenienie. Proces ten może być już odczuwalny nawet po okresie powyżej 1 tygodnia bezruchu, a co dopiero w momencie, gdy mowa o kilku miesiącach. W takiej sytuacji zaleca się opróżnić komorę pływakową gaźnika. Należy zakręcić dopływ paliwa do gaźnika, a następnie wykręcić korek z gwintem komory pływakowej. Zalegające tam paliwo wypłynie (nie zapomnij podłożyć jakieś szmatki), dzięki czemu pole do popisu będzie miało świeższe paliwo, zdecydowanie bogatsze w związku łatwopalne. 
 


Jeżeli gaźnik nie był dawno regulowany i czyszczony, to okres przed startem sezonu wydaje się być doskonałym momentem, by poświęcić czas na tego typu zabieg. Czysty i zestrojony gaźnik to w końcu gwarancja dostarczania do silnika precyzyjnej dawki paliwa, która dodatkowo nie napotka na swojej drodze zbędnych zanieczyszczeń.

 

 

SPRAWDŹ DOKRĘCENIE ŚRUB, INSTALACJĘ ORAZ OŚWIETLENIE
Przedsezonowe oględziny motocykla powinny być także okazją do tego, by dokładnie przyjrzeć się wszystkim śrubom i wyłapać ewentualne braki śrub lub luzy. Wibracje silnika w połączeniu z niejednokrotnie niestosowaniem odpowiednich momentów obrotowych i kleju Loctite mogą być przyczyną właśnie takiego stanu rzeczy.
 


Podczas tego zabiegu sprawdź też w jakim stanie jest instalacja i czy przypadkiem jakiś szkodnik nie postanowił w okresie zimowym jej spenetrować, siejąc przy tym spustoszenie. Sprawdź również działanie klaksonu i wszystkich świateł, w tym stopu zarówno z użyciem przedniego, jak i tylnego hamulca. Tu chodzi o Twoje bezpieczeństwo na drodze!

 

 

PODSUMOWANIE
Przygotowanie motocykla do sezonu to naprawdę fajny etap w dorocznej, motocyklowej przygodzie. Nie podchodź więc do niego jak do przykrego obowiązku, a traktuj jako okazję do lepszego poznania swojego motocykla KTM i zacieśnienia z nim więzi. Nie bądź też w gorącej wodzie kąpany i nie ulegaj pokusie wyskoczenia na ostrą jazdę, gdy tylko zaświeci mocniej słońce – bez przygotowania siebie i maszyny! To może okazać się fatalne w skutkach, a pamiętaj – sezon jest długi i jeszcze się najeździsz. 

 


Mamy nadzieję, że na poradnik jak przygotować motocykl do sezonu, choć dość ogólny – w końcu inne będzie przygotowanie motocykla szosowego, a inne wyczynowego - pozwoli Ci zwrócić uwagę w procesie przygotowań na aspekty, które być może byś pominął. Wiele czynności jesteś w stanie wykonać sam, ale pamiętaj o stosowaniu się do zaleceń producenta, w tym do stosowania odpowiednich momentów obrotowych w temacie dokręcania śrub oraz korzystania z odpowiednich narzędzi. Niestety te dwa aspekty są często bagatelizowane, co prowadzi do zrywania gwintów lub problemów z ponownym odkręceniem śruby, czy nawet wpływa na uszkodzenie jakiegoś elementu, do które demontażu / montażu jest potrzebne specjalistyczne narzędzie.
 


Jeżeli natomiast jesteś z okolic Olsztyna i mimo wielkich chęci nie masz do tego wszystkiego głowy lub czasu, to pamiętaj, że możesz liczyć na naszą pomoc. Nasz serwis KTM w Olsztynie, to nie tylko gwarancja jakości wykonywanych usług, w tym tych z zakresu przedsezonowego serwisu motocykla, ale także odbiór / dostawa motocykla z / do domu Klienta.  Zachęcamy więc do kontaktu! 

 

tel. +48 895 264 749 nr wewn.4

 

Nie masz instrukcji do swojego KTM? Napisz do nas na Facebooku tutaj, a my podeślemy Ci manual do KTM!

 

 

Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN