logo

wróć do news

BLOG: 6 modyfikacji, które mają znaczenie w KTM 300 EXC TPI Łukasza Kurowskiego

29-07-2020

To był świetny dzień! Zamiast siedzieć w biurze zostałem wysłany do Łukasza Kurowskiego, by po kilku miesiącach od momentu, gdy wyjechał z naszego salonu ze swoim KTM 300 EXC TPI 2020, sprawdzić, jak teraz wygląda jego sztuka. Warto dodać, że przez cały okres zimowy Łukasz swoją pomarańczową trzysetkę przygotowywał do Mistrzostw Świata Enduro 2020. Co prawda, ich przebieg pokrzyżowała pandemia, ale gotowość do ściągania stuningowanej 300-tki EXC TPI Łukasza - pozostała! A ja jako amator, miałem się o tym przekonać na własnej skórze!

Kto zna „Quraka” ten wie, że w kwestii precyzji i profesjonalnego podejścia do tematu, ten gość nie ma chyba sobie równych. Konsekwencja w działaniu pozawala mu utrzymywać się od lat na topie w off-roadowej konkurencji. Nie inaczej jest w kwestii serwisu i przygotowania motocykli do rywalizacji. A więc z czym mamy do czynienia w kontekście jego KTM 300 EXC TPI?

 

 

Przede wszystkim z motocyklem maksymalnie dopieszczonym i lśniącym chyba jeszcze bardziej, niż sztuka wyjęta prosto z pudełka, którego reakcja na gaz jest momentalna, agresywna i w którym mocy – nie brakuje!

 

 

NAJPIERW JAZDA – PÓŹNIEJ ANALIZA
Po kilku spojrzeniach na motocykl Łukasza – nie będę ukrywał – można się zakochać. Poza elementami poprawiającymi jego look, rzeczą w tym KTM 300 EXC TPI, która bez wątpienia najbardziej rzuca się w oczy jest akcesoryjny układ wydechowy. Na starcie zrobiłem kilka fotek jednak bez dłuższego napawania się tym widokiem, przystąpiłem w końcu do jazdy. Postanowiłem najpierw poczuć to, co oferuje ten sprzęt, a dopiero później szukać rozwiązań, sprawiających, że coś działa tak, a nie jak w serii. 

 


 

Miejscówka, jaką na nasze spotkanie przygotował Łukasz, były dzikie nieużytki ze sporą ilością piasku, miękkiego podłoża i serią wyjeżdżonych przez „111” ścieżek. Łukasz uprzejmie pokazywał mi ślady, dosiadając wówczas swojej drugiej pomarańczy KTM 350 EXC-F 2020, ale mimo moich wielkich chęci jego jaskrawy numer zawodniczy #111 często znikał mi z pola widzenia. Ale to chyba oczywiste ;)
 

 

JAK JEŹDZI KTM 300 EXC TPI QURAKA?
Jazda KTM 300 EXC TPI od początku sprawiała mi radochę, choć dało się w momencie wyczuć, że sprzęt jest skonfigurowany pod zawodnika, który lubi/potrzebuje mocy i co najważniejsze, moc tę potrafi wykorzystać. Jeżdżąc więc zachowawczo na miarę swoich możliwości, z każdym kolejnym okrążeniem oswajałem się z testowanym motocyklem. Reakcja na gaz w KTM 300 EXC TPI Quraka jest bardzo dynamiczna. Choć o motocyklach z technologią TPI mówiło się, że są słabsze niż 2019 (a w każdym razie w inny sposób oddają moc) i jeżdżąc seryjnym 300 TPI ten spokój, bardzo płynne oddawanie mocy odczuwałem, tak u Quraka reakcja jest natychmiastowa i uderzenie mocy przychodzi bardzo szybko. Nie oznacza to jednak, że tym motocyklem nie można jechać spokojnie. Jak na 300 EXC TPI przystało, motocykl ma bardzo dobry i mocny dół, z którego to maszyna Quraka jest po prostu w stanie agresywniej się wyrwać i wyskoczyć momentalnie na wysokie obroty.

 

 

Jednym z najciekawszych zagadnień jakie dały mi się we znaki podczas jazdy, to zdecydowanie mniejsze „betonowanie rąk” na początku jazdy, niż ma to miejsce w przypadku jazdy moim prywatnym KTM 250 EXC. Ogólne zmęczenie też jakby mniejsze. Wchodzimy tym samym na delikatny grunt, jakim są ustawienia zawieszenia pod wagę jeźdźca i jego osobiste preferencje. Muszę przyznać, że z każdym okrążeniem czułem się za sterami tego motocykla coraz pewniej, a jazda po piaszczystych, pełnych muld sekcjach, po których jazda nie należy do moich najmocniejszych stron, tutaj nie wprawiała mnie w poczucie dyskomfortu.

 

 

Nie będę mówił, że szedłem po nich jak Cooper Webb w Anaheim, ale jechało mi się dobrze. Ze względu na podobną wagę jaką mamy z Łukaszem, w pewnym stopniu jego osobiste ustawienia odpowiadały także mnie – przynajmniej w zakresie prędkości, jakie osiągałem.

 

 

SKĄD TAKIE ODCZUCIA? PRZJDŹMY DO MODYFIKACJI
 

1. UKŁAD WYDECHOWY
Jeśli spodziewacie się, że silnik KTM 300 EXC TPI Quraka został w jakiś magiczny sposób rozwiercony, to musze Was rozczarować. To seryjny silnik KTM, który przyjął tylko kilka modyfikacji, przekładających się na zmienię charakterystyki. Jedną z najważniejszych jest zastosowanie przez Łukasza układu wydechowego z asortymentu części KTM PowerParts. Mowa tu o końcówce wydechu Akrapovic Slip-On-Line i dyfuzorze FMF Factory.

 

 

Zastosowanie tego pakietu ma bezpośredni wpływ na wzrost mocy w motocyklu oraz momentu. Poprawia to charakterystykę i wyostrza żwawość motocykla, który bardziej ochoczo reaguje na gaz. Ponadto, jak podkreśla Łukasz i na czym mu również zależało, dyfuzor FMF Factory jest wykonany z bardziej miękkiej stali niż seryjny, żebrowany dyfuzor modeli 2020, co ma również pozytywne przełożenie na taki aspekt jak chłodzenie przy dużych prędkościach, typowych dla klasycznego enduro.  

 

 

2. MEMBRANA V-FORCE
Jak tłumaczył mi Łukasz, jeśli toczymy walkę o moc i jej oddawanie oraz ogólną, wydajność pracy silnika w KTM 300 EXC TPI, to istotne jest, aby regularnie sprawdzać szczelność membran. To ten elementu znajdujący się między wtryskiem, a cylindrem. Muszą one dokładnie przylegać. Wówczas na zjazdach nie będzie nam „dolewać” sprzętu. W KTM 300 EXC TPI Qurak zastosował ponadto membranę V-FORCE z włókna szklanego o większej powierzchni samych membran. W stosunku do seryjnej, ta V-FORCE poprzez zwiększenie przepływu powietrza, pozwala zwiększyć moc w każdym zakresie obrotów i zwiększa wydajność.

 

 

3. OSŁONA FILRA POWIETRZA O ZWIĘKSZONYM PRZEPŁYWIE POWIETRZA
Jedna z najtańszych części tuningowych w KTM 300 EXC TPI Łukasza, która ma wielkie znaczenie w kontekście poprawy osiągów. Ze względu na niezwykle szczelny i doskonale chroniący filtr powietrza airbox w modelach KTM EXC 2020, dostarczanie powietrza odbywa się na takim poziomie, jakiego wymaga silnik do optymalnej pracy. W przypadku jednak, gdy mowa o tuningu i poszukiwaniu rozwiązań przyczyniających się do wzrostu osiągów, reguła jest prosta: więcej powietrza = więcej mocy. Grunt to oczywiście regularne czyszczenie i wymienianie filtra po każdym intensywnym treningu, by mógł on być w pełni wydajny. Zastosowanie dodatkowo osłony airoboxa z kanałami wentylacyjnymi, pozwala dostarczać do filtra jeszcze większą dawkę powietrza. Jak mówi Łukasz, zastosowanie tej części KTM PowerParts stanowiło idealne dopełnienie do wyżej opisanych zabiegów. 

 

 

4. ZMIANA ŚRUBY NA KLUCZ ROBERTSONA
Śrubę Robertsona w KTM 300 EXC TPI można znaleźć chyba tylko w jednym miejscu. Mowa oczywiście o regulacji zaworu wydechowego. W sprzęcie #111 jej nie znajdziemy Dlaczego? Ponieważ tę śrubę Łukasz wymienił na taką współpracująca płaskim śrubokrętem. Klasyczny wkrętak Qurak ma zawsze ze sobą, mianowicie na piance poprzeczki kierownicy. Dzięki temu zawsze ma pod ręką narzędzie do szybkiej regulacji zawieszenia. Zmiana seryjnej śruby zaworu wydechowego na płaską, umożliwia mu więc dodatkowo równie szybkie podkręcenie lub obniżenie mocy swojej Katie w zależności np. od panujących warunków. Rozwiązanie jest naprawdę proste. Zasługuje ono na wyróżnienie dlatego, że poprawia funkcjonalność motocykla w takim stopniu, w jakim brakowało tego zawodnikowi. Niby drobnostka, ale świadczy o tym, że każdy element tego motocykla wyścigowego jest przemyślany. W trakcie wyścigu może odegrać natomiast kolosalne znaczenie. 

 

 

5. MOCOWANIE KIEROWNICY Z SYSTEMEM PHDS

Patent ten jest jeszcze niedoceniane przez wielu zawodników, a szkoda. Pozwala on w znaczący sposób odciążyć stawy nadgarstków i ramion. Mocowanie kierownicy z progresywnym systemem tłumienia drgań PHDS tłumi bowiem na kierownicy drgania wywoływane m.in. przez pracę silnika, a w razie wywrotki pomaga na pewnego rodzaju ugięcie, przez co siła uderzenia zostaje zdławiona. Dodatkowo mamy możliwość dostosowania pracy tego systemu, poprzez dobór wybranych gumek amortyzujących (dostępne są one w wersji soft / medium / hard). Rozwiązanie poprawia więc komfort jazdy i mniej męczy w czasie jazdy.

 

 

6. ZAWIESZENIE 
Kto zna Łukasza, ten wie, że ten gość nie tylko potrafi być piekielnie szybki w wyścigach, ale że posiada także ogromną wiedzę w temacie zawieszeń, którą wyniósł z rodzinnego serwisu Sanchez Suspension. Qurak trafnie analizuje więc wszelkie procesy, dzięki czemu był w stanie skroić sobie zawieszenie w swoim KTM 300 EXC TPI dosłownie na miarę. Pole do popisu Qurak miał tym większe, że o najwyższej klasy zawieszenie wyczynowe postarała się ekipa WP POLAND. Widelec to WP XACT PRO, który jak zdradził Łukasz, jest przez niego kompletnie przebudowany. Zyskał on m.in. czarne rury o innym współczynniku tarcia, zmieniono settingi, sprężyny i zapewniono dla tego wszystkiego odpowiedni poziom oleju. Całość nie mogła się oczywiście obyć bez poręcznego regulatora napięcia wstępnego sprężyny, z którym to dostrajanie jest jeszcze szybsze. 

 

 

Tylny amortyzator to również dziecko WP Suspension po szeregu modyfikacji przeprowadzonych w Sanchez Suspension. Wśród nich możemy wymienić inny zbiornik azotu na membranie (na tzw. bledderze), stroik kompresji zapewniający bardziej wyczuwalne kliki oraz tłok o innych przepływach i z settingami, które pozwalają iść dużą prędkością po dziurach. Nie mogło zabraknąć także preload adjustera. Obecny kształt zawieszenia w motocyklu Łukasza to efekt wielu tygodni prac i testów.

 

 

Główny cel został jednak zrealizowany - zawieszenie perfekcyjnie pasuje do stylu jazdy i potrzeb Łukasza. Jak sam mówi: "zawias zrobiony specjalnie pod zawodnika sprawia, że kryzys podczas wyścigu przychodzi później, a jazda jest bardziej efektywna". Nie wystarczy bowiem jedynie zakup i montaż najlepszego zawieszenia dostępnego na rynku. Grunt to dopasowanie go do siebie. Doświadczenie to sprawiło, że osobiście zaczynam dojrzewać do decyzji, by w swoim zawieszeniu także nieco bardziej pogrzebać, a w zasadzie nie ja, tylko specjaliści tacy jak Łukasz Kurowski, czy WP POLAND

 


PODSUMOWANIE
KTM 300 EXC TPI Łukasza Kurowskiego to rasowa maszyna wyścigowa, w której nic nie jest dziełem przypadku. To efektem przemyślanego planu, mającego na celu stworzyć pomarańczkę… READY TO RACE na 111%! Sądzę, że to się udało, choć jak na samym końcu naszego owocnego dnia zasugerował mi Łukasz, jeszcze ma w planach kilka zabiegów poprawiających dotychczasowe rozwiązania/ustawienia. 
 

 


 

CZĘŚCI KTM POWER PARTS  NA POKŁADZIE KTM 300 EXC TPI 2020 ŁUKASZA KUROWSKIEGO 
(KLIKNIJ W CZĘŚĆ, BY PRZEJŚĆ DO STRONY PRODUKTU)
 

KUTA DŹWIGNIA HAMULCA 'NIEŁAMKA' FLEX 

KUTA DŹWIGNIA SPRZEGŁA 'NIEŁAMKA' FLEX

PROGRESYWNY SYSTEM TŁUMIENIA KIEROWNICY PHDS

REGULATOR NAPIĘCIA WSTĘPNEGO SPRĘŻYNY

ZACISK DŹWIGNI HAMULCA / SPRZĘGŁA CNC

OSŁONA TYLNEJ TARCZY HAMULCOWEJ

KOREK OLEJU CNC

ZBIORNIK PŁYNU TYLNEGO HAMULCA CNC

POKRYWA ZBIORNIKA HAMULCA TYLNEGO

DYFUZOR 2T FMF

TŁUMIK 2T AKRAPOVIC

KOMPLETNY UKŁAD WYDECHOWY 4T

FILTR WSTĘPNY DO ZBIORNIKA PALIWA
 


Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN
zadzwoń do nas