logo

wróć do news

PORADNIK: Jak technika trialowa zrobi z Ciebie kozaka w Hard Enduro?

20-08-2020

Kto jeździ w Hard Enduro, ten z pewnością zaobserwował jak bardzo zmieniła się specyfika tej dyscypliny na przestrzeni ostatnich 10 lat. To, co kiedyś uznawane było za wymagające i ekstremalnie trudne, dzisiaj nie robi już na nikim wrażenia. Wraz z rozwojem motocykli Enduro do czego w znacznym stopniu przyczynia się KTM oraz takie serie wyścigowe jak WESS, granice nieustannie są przesuwane. Sprawia to, że nie można spocząć na laurach i trzeba systematycznie podnosić swoje umiejętności. By Wam w tym pomóc, wraz z zawodnikami naszego zespołu KTMSKLEP.PL, trialowcami Oskarem Kaczmarczykiem i Przemkiem Kaczmarczykiem, przygotowaliśmy dla Was poradnik poświęcony właśnie technice trialowej. 
 

 

Pamiętacie, gdy w roku 2007 na słynnym Erzbergu Tadek Błażusiak na KTM 300 EXC zdeklasował rywali? Robił to też kolejno w roku 2008, 2009, 2010 i 2011! Wówczas wielu mówiło o nim – OBJAWIENIE. Taddy to bowiem człowiek, który startując w Erzberg Rodeo, wkroczył do tej imprezy, a nawet całego świata z czymś, co nie było do tej pory tak oczywiste w kontekście zawodów Enduro-pochodnych.

 


 

Mowa oczywiście o solidnych umiejętnościach trialowych, które wyniósł z rywalizacji w Mistrzostwach Polski, Europy i Świata Trial. Ten bagaż doświadczeń okazał się strzałem w dziesiątkę na morderczych i niezwykle technicznych sekcjach jak np. Stołówka Carla, które wykańczały klasycznych jeźdźców Enduro. Od tej pory możemy zaobserwować coraz większe docenianie motocykli trialowych w procesie przygotowań do zawodów Hard Enduro i technik trialowych. Okej, no to jedziemy z poradnikiem!

 

 

PRZEMEK I OSKAR KACZMARCZYKOWIE 
W realizacji tego materiału pomogli nam ojciec i syn, których łączy nie tylko nazwisko, ale także miłość do trialu i off-roadu. Zarówno Przemek i Oskar, jak na Nowotarżan (Nowy Targ, to bowiem kolebka trialu w Polsce) przystało, swoją przygodę z motocyklami rozpoczynali właśnie od trialu. Po latach potyczek z w trialowych Mistrzoswach Polski z Tadkiem Błażusiakiem, w roku 2008 Przemek zdobył tytuł Mistrza Polski, natomiast Oskar dwukrotnie zdobywał Mistrzostw Polski Młodzików – kolejno w 2011 i 2012. Trialowe podstawy mają więc solidne i chętnie dzielą się swoją wiedzą podczas organizowanych przez siebie treningów trial i Enduro. 

 

 

PODSTAWOWA UMIEJNOŚĆ? UTRZYMYWANIE RÓWNOWAGI
Trial to ogromne wyskoki i pokonywanie trudnych przeszkód, ale podstawą jest umiejętne balansowanie ciałem. Skuteczne utrzymywanie się w miejscu na motocyklu pozwala przede na lepsze wykorzystanie przestrzeni jaką dysponujemy oraz daje większe możliwości podczas ataku na przeszkodę, co za sterami swojego trialowego GASGAS TXT RACING 300 podczas zbierania materiału, niejednokrotnie prezentował nam Przemek Kaczmarczyk. 

 

 

KROK 1 – ĆWIĆZYMY ZATRZYMYWANIE 
Jak zdradzają Przemek i Oskar Kaczmarczykowie podstaw techniki trałowej można się uczyć nawet na własnym ogródku. Za punkt wyjścia obieramy sobie wyznaczenie linii, po której będziemy jeździć. Za linię może nam posłużyć kilkumetrowa deska, czy też taśma, którą nakleimy na gruncie. 

 

 

Ćwiczenie tej umiejętności polega na przejeżdżaniu po linii. Początkowo swobodnie z większą prędkością, tak aby nie zjechać z linii i wraz ze wzrostem poczucia pewności, zaczynamy zmniejszać prędkość. I tak do momemtu, w którym będziemy w stanie się zatrzymać. Celem jest przejechanie prosto po linii, dlatego wszelkie odchyły korygujemy ruchami ciała tak, by pozostać na środku linii. W pierwszym etapie po zatrzymaniu, pomocne okaże się delikatne podjeżdżanie do przodu.

 

 

W ten sposób dodatkowo podszlifujemy pracę sprzęgłem, a samo podjeżdżanie do przodu pozwoli nam ćwiczyć łapanie równowagi. Choć początkowo może wydawać się to trudne do opanowania, to z czasem zaczniemy się przyzwyczajać do nieustannej walki z korygowaniem ruchów i zaczniemy czerpać satysfakcję z każdej, ustanej na motocyklu sekundy. 

 


 

VIDEOPORADNIK KTMSKLEP.PL

 

 


KROK 2 – PRZECHODZIMY DO STÓJKI Z MIEJSCA
Pierwsze ćwiczenie stanowiło przedsionek do tego, czego chcemy się nauczyć, czyli stawania na motocyklu z miejsca, dosłownie na zawołanie i utrzymywania na nim równowagi przed atakiem na przeszkodę. Po oswojeniu się z tym, możemy przejść do ćwiczeń nawet w swoim garażu (szczególnie w okresie niepogody).

 


Szukasz części KTM do swojego EXC? Znajdziesz je w naszym sklepie KTM! 

 

 

Kilka minut dziennie spędzonych np. w zimie w garażu na ćwiczeniu stójki, w sezonie może przynieść całkiem dobre owoce. Ważne jednak, by ćwiczenie realizować przynajmniej w kasku na głowie i butach motocyklowych – dla możliwie najlepszego oswojenia z tym, co towarzyszy nam zawsze w terenie. 

 


 

No to ćwiczymy. Skręcamy kierownicę w bok, by wpłynąć na rozkład ciężaru i powierzchnię motocykla i staramy się stanąć na podnóżkach. Następnie zaczynamy korygować wszystkie odchylenia od pionu tak, by utrzymać się jak najdłużej. Początkowo nie będzie to łatwe! Naszym celem jest wyćwiczenie umiejętności i odruchów, które później pomogą nam bez przeszkód odtworzyć tę czynność w Hard Enduro. 

 


 

Podczas ćwiczeń w garażu na sucho z czasem zwiększajcie poziom trudności. Zacznijcie od odchodzenia wzrokiem od kierownicy i próbujcie patrzeć znacznie dalej przed siebie. Jak wiadomo, w terenie przeszkody, które trzeba zaatakować są nie tylko przed nami, ale i bardzo często zdecydowanie wyżej niż my. Ostatnim etapem będzie wykonywanie tego ćwiczenia na włączonym silniku, gdy przyjdzie nam zmierzyć się również ze sprzęgłem i utrzymywaniem silnika na obrotach. 

 


 

KIEDY MOŻEMY WYKORZYSTAĆ STÓJKĘ?
Sytuacji, w których możemy skorzystać z nowo wypracowanej umiejętności, jest w terenie bardzo wiele. Stójka okazuje się nieoceniona np. podczas pokonywania stromych podjazdów z krótkiego rozpędu, ale także w momencie, gdy mamy do pokonania sporej wielkości belkę np. w lesie w postaci zwalonego drzewa (kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią). Atak z dużej prędkości jest wówczas niemożliwy i konieczne jest zwolnienie, a nawet zatrzymanie się i dopiero wtedy przystąpienie do ataku.

 

 

 

 

Pamiętajcie, że w terenie podłoże nie jest tak regularne jak trawnik czy wylewka garażu. Poszukujcie więc optymalnego położenia dla motocykla. Czasami kilka centymetrów w przód / tył sprawi, że znajdziecie idealny punkt.

 

 

Nie bójcie się też dokonać, gdy trzeba strzału z klamy, by wyrwać tylnym kołem przeszkadzający nam kamień. Im lepiej przygotujecie się do ataku, tym większe macie szanse na skuteczne wykończenie akcji. 
 

 

Utrzymywanie równowagi na motocyklu nabyte natomiast z „jazdy po linii” bez wątpienia docenicie w potokach, w których niejednokrotnie potknięcie się i zatrzymanie, sprawia sporo problemów – nawet z ruszeniem. Łapiąc skutecznie równowagę, będziemy mogli lepiej radzić sobie z tymi trudnościami. 
 


TRENINGI TRIAL / ENDURO U KACZMARCZYKÓW
Mamy nadzieję, że nasz poradnik pozwolił poszerzyć nieco off-roadowe horyzonty i pozwoli Wam przyswoić tak cenne w Hard Enduro, podstawowe umiejętności trialowe. Jeśli jednak chcielibyście zgłębić swoją wiedzę i dowiedzieć się o trialu czegoś więcej, podnieść umiejętności, to w tym temacie możemy zrobić tylko jedno. Odesłać Was na trening trial lub trening Hard Enduro do Przemka Kaczmarczyka i Oskara Kaczmarczyka! Więcej informacji na temat ich treningów znajdziecie w ich social mediach! 

 

PRZEMEK KACZMARCZYK #7 OSKAR KACZMARCZYK #6

Fanpage 

Instagram 

WWW

Fanpage

Instagram

WWW

 

 

Zdjęcia: Łukasz Kręcichwost 
 


 

ZOBACZ TAKŻE:

TECHNIKA ENDURO Z QURAKIEM - TRAWERSY I PODJAZDY!

 

Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN
zadzwoń do nas