logo

wróć do news

Euro 5+, Euro 6 - czy to koniec KTM EXC 2T? Niestety, to już raczej przesądzone...

11-06-2024

Unia Europejska dokręca śrubę w zakresie norm emisji spalin. Główna burza medialna dotyczy oczywiście świata czterech kółek, ale to nie oznacza, że motocyklom się upiecze. Wszystko za sprawą wchodzącej dla jednośladów normy Euro 5+ oraz następnej w kolejności normy Euro 6. KTM, jako jeden z nielicznych producentów, który nie tylko dał drugie życie jednostkom dwusuwowym, ale także stał się europejskim gigantem w tym segmencie, tworząc tak udane i zwycięskie konstrukcje jak KTM 300 EXC (wersje gaźnikowe, TPI i obecnie TBI), będzie prawdopodobnie zmuszony od sezonu 2026 złożyć broń.


Brzmi to niewiarygodnie i napawa smutkiem, bo za nami kilka dekad radości z jazdy lekkimi, wydajnymi, a od kilku sezonów ultrazaawansowanymi dwusuwami z Mattighofen. To właśnie na dwusuwowym KTM 300 EXC Tadek Błażusiak pięciokrotnie pokonywał Górę Erzberg, a obecnie Manuel Lettenbichler święci triumfy w Mistrzostwach Świata Hard Enduro. Pomarańczowe dwutakty podbiły rynek i stały się synonimem najbardziej konkurencyjnego motocykla w extreme enduro. Nic w tym dziwnego. Motocykle dwusuwowe charakteryzują się niską masą, dużą mocą generowaną ze stosunkowo małego i lekkiego silnika, szybką reakcją na gaz oraz zdecydowanie mniej skomplikowaną obsługą serwisową. W jednostce 2T pełny cykl pracy (ssanie, sprężanie, praca, wydech) sprowadza się do dwóch ruchów tłoka (zamiast czterech jak w 4T), co zapewnia czyste doświadczenie z jazdy. 
 


Dzięki wielu wysiłkom KTM, na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat konstrukcje enduro 2T zostały dopracowane do perfekcji. Poprawiono "dół", wyeliminowano problematyczny gaźnik, zastępując go technologią wtrysku paliwa, co pozwoliło również na zaprzestanie ręcznego tworzenia mieszanki. Dodajmy do tego podwozie stworzone na bazie wyścigowych doświadczeń marki, a otrzymamy bezkonkurencyjny sprzęt do zadań specjalnych! Piętą achillesową 2T jest jednak czystość spalin. Mimo licznych zabiegów KTM mających na celu poprawę tego aspektu, w końcu doszliśmy do wymogów, które są nie do przeskoczenia…
 


Koniec pewnej ery

10 czerwca na włoskim portalu motociclismo.it, ukazała się informacja, z której wynika, że koniec dwusuwowych enduro z Mattighofen, a więc motocykli KTM, a także wchodzących w skład koncernu marek GASGAS i Husqvarna, jest nie tyle bliski, ale i przesądzony. Obecnie posiadane przez nas ostatnie sztuki KTM EXC z gamy modelowej 2024, a także gama EXC 2025, której premiery wyczekujemy na dniach, będą ostatnimi dwusuwami enduro, jakie zjadą z linii produkcyjnej w austriackiej fabryce KTM. Powodem są nowe normy emisji spalin, którym producent nie będzie już w stanie sprostać. Inni producenci poddali się dekady temu, ale KTM walczył do końca. Jednak czas na wkroczenie w pełną erę czterosuwów enduro nadchodzi. Dotyczy to enduro, ponieważ temat ten nie obejmuje motocykli z linii KTM SX, które nie posiadają homologacji.
 


A może to tylko plotki?

Jak podaje motociclismo.it, KTM o swoich planach poinformował już dealerów autoryzowanej sieci we Włoszech. My jeszcze takiego pisma nie otrzymaliśmy, ale widząc jaka obecnie transformacja ma miejsce na rynku motoryzacyjnym w Unii Europejskiej, obawiamy się, że te informacje mogą się wkrótce potwierdzić...
 


Fani pomarańczowych enduro 2T – jeszcze nie czas na łzy!

Wydaje się, że smutna przyszłość nadchodzi - prędzej, czy później, ale niestety wszystko zmierza w tym kierunku. Dobra wiadomość jest taka, że w czerwcu 2024 wciąż macie wybór i możecie swobodnie wybierać z szerokiej gamy enduro składającej się z wyczynowych, homologowanych maszyn zarówno 2T, jak i 4T. A teraz jest ku temu świetna okazja, bo najnowocześniejsze dwusuwy na rynku takie jak KTM 250 EXC i KTM 300 EXC są u nas dostępne w wielkiej wyprzedaży rocznika KTM EXC 2024.

Ostatnie sztuki z mocnymi rabatami sięgającymi nawet 13 600 zł znajdziecie TUTAJ
 

Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN