0 produktów 0.00 zł
BLOG: KTM EXC 2020 vs. KTM EXC 2019 - to nie tylko nowe plastiki!
22-05-2019I mamy to! Jak co roku w maju w pomarańczowym świecie KTM robi się emocjonująco, bo jak zdążyła już przyzwyczaić nas ekipa w Mattighofen, maj to właśnie okres prezentacji nowych modeli KTM EXC na kolejny sezon. Po zeszłorocznym, stosunkowo spokojnym przedstawieniu KTM EXC 2019, które zdobyły tylko trochę poprawek względem rewolucyjnych modeli (szczególnie 2T) 2018, modele KTM EXC 2020, to... sporo poważniejszych aktualizacji oraz mocno odświeżony design.
Kto śledzi bardzo uważnie to, co dzieje się nie tylko w KTM, ale także w KTM FACTORY RACING, ten już kilka tygodni temu mógł pobudzać swoją wyobraźnię w kontekście wyglądu nowych modeli, a wszystko za sprawą prezentacji fabrycznych maszyn zawodników Red Bull KTM gotowych do podjęcia wyzwania w serii WESS 2019. Wówczas w oczy rzuciły się chyba najbardziej dwie rzeczy: przeprojektowana konstrukcja nadwozia nawiązująca bezpośrednio do linii KTM SX 2019/2020 oraz dziwne układy wydechowe.
Co wiemy na ten temat dzisiaj, czyli kilkadziesiąt godzin po oficjalnej premierze, która miała miejsce w Hiszpanii? Odpowiadamy!
KTOŚ WYPADŁ Z RODZINY, KTOŚ DOŁĄCZYŁ
Jednym z najgorętszych newsów w kontekście rodziny EXC 2020 na nowy sezon bez wątpienia jest fakt pojawienia się w niej trzeciego modelu z oznaczeniem TPI, mianowicie KTM 150 EXC TPI 2020. W kuluarach mówiło się o tym, że w Austrii trwają prace nad wprowadzeniem wtrysku do mniejszych dwusuwów no i jak się okazało, modele 2020 to potwierdzają. Co to oznacza? Że dostępny jeszcze w gamie 2019 model 150 XC-W w nadchodzącym sezonie odzyska homologację i może stawić czoła restrykcyjnym normom Euro 4. Poza nim nowością w pomarańczowej rodzince enduro KTM jest pojawienie się specjalnej, limitowanej i maksymalnie READY TO RACE edycji modelu KTM 300 EXC TPI 2020, który ma być hołdem z okazji 25-lecia najostrzejszych zawodów hard enduro na świecie – Erzberg Rodeo. KTM 300 EXC TPI Erzbergrodeo na rynek trafi w nakładzie zaledwie 500 sztuk, tak więc… będzie o co się bić. Niezmiennie klienci będą mogli postawić także na lepiej wyposażone niż wersje standardowe modele KTM SixDays, które w nowym sezonie przybrały barwy narodowe Portugalii, gdzie jesienią 2019 odbędziecie się legendarna sześciodniówka ISDE.
Niestety z rodziny motocykli KTM wypadł KTM 125 XC-W. Czy powróci za rok w gamie 2021 również jako TPI? A może to koniec na zawsze? Póki co musimy się uzbroić w cierpliwość
Aktualna gama modelowa prezentuje się więc następująco:
KTM EXC-F 2020 | KTM EXC 2020 |
250 EXC-F | 150 EXC TPI |
250 EXC-F SIX DAYS | 250 EXC TPI |
350 EXC-F | 250 EXC TPI SIX DAYS |
350 EXC-F SIX DAYS | 300 EXC TPI |
450 EXC-F | 300 EXC TPI ERZBERGRODEO |
450 EXC-F SIX DAYS | 300 EXC TPI SIX DAYS |
500 EXC-F | |
500 EXC-F SIX DAYS |
MODERNIZACJA UKŁADU WTRYSKOWEGO TPI W 2T
Fanów ostrego Hard Enduro bez wątpienia najbardziej interesuje to, co zmieniło się w modelach KTM 250 EXC TPI i KTM 300 EXC TPI. A no trochę się podziało. KTM 250 EXC TPI 2020 i KTM 300 EXC TPI 2020 otrzymały zmodernizowane cylindry z obrobionymi maszynowo portami, co ma przełożyć się na precyzyjną regulację i zwiększoną wydajność. Do tego nowa głowica, wloty powietrza i zaktualizowane mapy zapłonu poprawiające moc i wydajność silników. KTM 250 EXC TPI 2020 i KTM 300 EXC TPI 2020 zyskały także dodatkowy czujnik ciśnienia powietrza, umożliwiający jednostce sterującej sprawne dostosowywanie ustawień wtrysku do zmian wysokości. Modernizacji uległ także zbiorniczek oleju, który posiada teraz bardziej elastyczne mocowanie, poprawiające jego trwałość.
W kontekście dwusuwów KTM nie sposób również nie wspomnieć o nowych dyfuzorach, które od prezentacji fabrycznych EXC elektryzują środowisko. Najnowsza odsłona układów wydechowych to dzieło inżynierów KTM, które nie tylko wpłynęło na smukłość motocykli (nowe dyfuzory są zdecydowanie bardziej kompaktowe i bardziej przylegają do ramy), ale także wpływają na zwiększenie mocy i są zgodne z normami hałasu obowiązującymi w świecie wyścigów.
Swój falisty kształt zawdzięczają one zastosowaniu nowej technologii produkcji 3D. Dyfuzor jest dzięki temu bardziej sztywny i odporniejszy na uderzenia kamieni i innych elementów. Zmienił się również sposób mocowania końcówki wydechu. Znane dotychczas mocowanie polimerowe zastąpiły lekkie, przyspawane sporniki aluminiowe. Tak więc nowy dyfuzor KTM 250 EXC TPI 2020 i dyfuzor KTM 300 EXC TPI 2020 to zwiększenie mocy, wytrzymałości przy jednoczesnym zmniejszeniu hałasu.
CZTEROSUWY RÓWNIEŻ WZIĘTE POD LUPĘ
Austriacy, którzy od kilku sezonów bardzo mocno inwestują w rozwój zaawansowanych i nowoczesnych maszyn dwusuwowych, przygotowując gamę KTM EXC 2020 nie zapomnieli oczywiście o modelach czterosuwowych. Główne aktualizacje w tych maszynach skutkują jeszcze lepszym momentem obrotowym i mocą w pełnym zakresie obrotów. I tak oto m.in. nowy silnik KTM 250 EXC-F 2020 ma wszczepione rozwiązania z najnowszego modelu KTM 250 SX-F, co w połączeniu z nową uszczelką pod głowicą podnosi także stopień sprężania z 12.8:1 do 13.8:1. W KTM 350 EXC-F 2020 przeprojektowana została głowica, co pozwoliło zaoszczędzić 200g. W wyniku jeszcze kilku dodatkowych zabiegów, tu także zmienił się stopień sprężania z 12.3 do 13,5. W modelach KTM 450 EXC-F 2020 i KTM 500 EXC-F 2020 głowica także ulega odchudzeniu. W tym jednak przypadku az o 500 g.
Nowe, 40-milimetrowe zawory ssące z tytanu i 33-milimetrowe zawory wylotowe ze stali są teraz w 450/500 krótsze i dopasowane do nowej konstrukcji głowicy. Krótszy łańcuch rozrządu i nowe prowadnice łańcucha przyczyniają się do zmniejszenia masy i zmniejszenia tarcia, a nowa świeca zapłonowa zwiększa wydajność spalania. Stopień sprężania wzrósł z 11,7: 1 do 12,75: 1. Ważną modyfikacją w rodzinie 4T, ale też w KTM 250 EXC TPI 2020 i KTM 300 EXC TPI 2020 jest rezygnacja z klasycznego kickstartera, który na dobre ustąpił rozrusznikowi elektrycznemu. Co ciekawe, w modelach 4T nie będzie on występował również jako opcja, a wszystko za sprawą przeprojektowania silnika. Przerobiony system dozowania oleju to z kolei zwiększona trwałość silnika, dłuższe interwały serwisowe wału korbowego, a więc oszczędność czasu, wysiłku i pieniędzy.
RAMA I CHŁODZENIE
Ramy w KTM EXC 2020 posiadają tę samą geometrię jak w 2019, ale poprawiono ją w kilku punktach, co przekłada się na sztywność konstrukcji. Ramę pomocniczą wydłużono o 4 cm, co pozytywnie wpływa na sztywność tylnego błotnika. Waży przy tym mniej niż 900g. Położenie silnika w modelach 250 / 300 TPI zmieniono o jeden stopień, aby zmaksylizować przyczepność przedniego koła. Istotnych poprawek doczekał się także układ chłodzenia. Chłodnice zamontowane są teraz o 12 mm niżej, przez co obniżeniu uległ środek ciężkości. Zmieniony przekrój przewodów zwiększa z kolei przepływ płynu chłodzącego z głowicy do chłodnicy. Zmodyfikowano także sam kształt i osłony chłodnic. KTM 450 EXC-F 2020 i KTM 500 EXC-F 2020 dla maksymalnej wydajności wyposażono w dodatkowy wentylator chłodnicy.
INNE ULEPSZENIA
Patrząc na sam motocykl, łatwo dostrzec, że coś się również podziało w okolicach airboxa. To słuszne spostrzeżenie. Został od kompletnie przeprojektowany, dzięki czemu poprawiono dopływ powietrza i reakcję przepustnicy. Nowa konstrukcja korzystnie wpływa również na zabezpieczenia filtra przed brudem. Spece z Austrii postanowili też ulepszyć zbiornik paliwa. Wykonany z polietylenu poprawia ogólną ergonomię. W kwestii zawiasów nie mogło być inaczej. W tym temacie oczywiście zadanie powierzone zostało znanemu do tej pory widelcowi WP XPLOR 48 oraz amortyzatorowi WP PDS, które jak szereg innych komponentów, zyskały kilka aktualizacji, które w tym kontekście skutkują dodatkową poprawą tłumienia.
KIEDY W SALONIE?
Choć chcielibyśmy te nowe, READY TO RACE pomarańczki mieć w naszym salonie już dzień po premierze, to jeszcze chwilę musimy uzbroić się w cierpliwość. Nowych KTM EXC 2020 w europejskich salonach, w tym w naszym salonie KTM w Olsztynie, możemy spodziewać się najprawdopodobniej pod koniec czerwca / początek lipca. Jeśli jednak macie ochotę nabyć w najlepszej cenie ostatnie sztuki KTM EXC 2019 w tym modele Six Days, to koniecznie odwiedźcie nasz salon jeszcze w tym tygodniu, a my... zaczynamy zasysać najnowszej schematy do KTM EXC 2020 do naszej wyszukiwarki części KTM! :)
Zapraszamy - KTM OLSZTYN / Lubelska 35D / +48 664 949 121