logo

wróć do news

BLOG: Jakie klocki hamulcowe do KTM EXC / SX wybrać - organiczne czy spiekane? Które zapewniają lepsze hamowanie?

28-05-2020

Często spotykamy się z pytaniem o różnice między klockami spiekanymi, a organicznymi. Co różni je poza ceną, kolorem i które lepiej wybrać? Temat powraca na tyle często, że postanowiliśmy omówić go dla Was nieco dokładniej. Zapraszamy do lektury!

 

Klocki hamulcowe to jeden z podstawowych elementów eksploatacyjnych naszego motocykla off-roadowego. Choć gabarytowo do największych części nie należą, to spełniają ogromną rolę i przyczyniają się do skuteczności hamowania naszej pomarańczowej crossówki lub enduro. Zazwyczaj jest już z nimi tak, że przywiązują do siebie użytkowników, którzy sprawdzonych rozwiązań nie lubią zmieniać. Instalacja tych samych klocków to bardzo dobre podejście, ponieważ jako motocykliści, możemy dzięki temu wiedzieć, czego się po nich spodziewać. Ryzyko rozczarowania ich działaniem maleje, co szczególnie użyteczne okazuje się w czasie wyścigów. Najpierw jednak trzeba postawić na ten właściwy, ulubiony wybór. A więc klocki hamulcowe KTM Power Parts organiczne czy spiekane?

 

 

KLOCKI ORGANICZNE
Zacznijmy od tego, że to właśnie klocki organiczne w naszym duecie należą do tych tańszych. Różnica w cenie bierze się z zastosowanej technologii i użytych materiałów. W ich skład wchodzą różne pierwiastki tworzące elementy cierne jak np. węgiel, które są ze sobą połączone specjalnym spoiwem w postaci żywicy. 

 


 

Jak ta kompozycja przekłada się na efekty hamowania? Zacznijmy od tego, że skład klocków organicznych przekłada się na ich zwiększoną miękkość, a więc w zestawieniu klocków organicznych ze spiekanymi, charakteryzuje je mniejsza żywotność – ulegają szybszemu ścieraniu. Jednocześnie dzięki swojej miękkości nie wpływają tak agresywnie na ścieranie tarczy hamulcowej. 

 

 

HAMOWANIE
No właśnie, teraz kwestia najważniejsza, czyli jak hamują klocki organiczne? Ze względu na swoją budowę zapewniają one łagodniejsze hamowanie. W przeciwieństwie do „spieków” klocki organiczne pozwalają rozciągnąć drogę hamowania, bez częstego efektu blokowania koła. Może to zostać docenione przez amatorów stawiających dopiero swoje pierwsze kroki w jeździe Enduro / MX i którzy zaczynają dopiero oswajać się z tym, jak wygląda hamowanie na bezdrożach. Dozowalność siły hamowania to zdecydowanie mocna strona klocków organicznych. Stosując klocki organiczne szczególnie ważne jest także ich dotarcie po montażu. Nie należy ich wówczas przegrzać. 

 

 

Klocki organiczne przystosowane są do pracy przy niższych temperaturach. Oznacza to, że ich zastosowanie przez doświadczonego zawodnika, może doprowadzić do szybkiego zużycia, a także do przegrzania, co następnie może przynieść niepożądany efekt zaniku hamulca. 

 

SPRAWDŹ ORGANICZNE KLOCKI HAMULCOWE DO KTM W KTMSKLEP

PRZEDNIE   /   TYLNE 

 

 

 


KLOCKI SPIEKANE
W sportach motorowych takich jak Enduro czy Motocross, wiodącym typem klocków hamulcowych stosowanym przez zawodników, są bez wątpienia klocki spiekane. Dlaczego? Klocki spiekane swoją nazwę zawdzięczają procesowi, w jaki powstają. Powstają one ze spieków różnych metali, co już na wstępie sugeruje, że mamy do czynienia z czymś twardszym niż produkty organiczne. W przeciwieństwie do klocków organicznych, które połączone są ze sobą żywicą, "spieki" połączone są ze sobą... metalem! Wszystko to sprawia, że klocki spiekane są zdecydowanie twardsze i mogą się poszczycić wyższym współczynnikiem tarcia. 

 


 

HAMOWANIE 
W praktyce oznacza to tyle, że agresywniej wpływają one na tarczę tzn. doprowadzają do efektywniejszego zatrzymania kręcącego się koła. Niejednokrotnie może wiązać się to z zablokowaniem koła. To natomiast w technice off-roadowej, w której pokonywanie sekcji na poślizgu lub ze zblokowanym kołem - nie należy do rzadkości. Tak samo jak zjeżdżanie ze stromego zbocza z przyblokowanym tyłem i pulsacyjnym hamowaniem przodem.

 


 

Klocki spiekane zapewniają więc większą siłę hamowania przy użyciu mniejszej siły, ale odbywa się to kosztem szybszego zużywania tarczy hamulcowej. Mocną stroną klocków spiekanych jest także ich zdolność do pracy w wysokich temperaturach. Wykazują się niską stratą siły hamowania nawet wtedy, gdy podczas wyścigu tempo rośnie i robi się naprawdę „gorąco”. To jednak nie wszystko. Zapewniają one także wysoką skuteczność hamowania w deszczowy dzień oraz nie boja się ekstremalnych wyzwań, jak jazda w piachu, żwirze itp. Pamiętajmy jednak, by także po ich montażu dać im chwilę na dostosowanie się w układzie hamulcowym.

 

 

SPRAWDŹ SPIEKANE KLOCKI HAMULCOWE DO KTM W KTMSKLEP

PRZEDNIE   /   TYLNE 

 

 

Jakie więc klocki wybrać? Wszystko zależy od indywidualnych preferencji, bowiem każdy typ klocków, znajdzie swoich odbiorców. Gdy jednak off-road w wydaniu Enduro lub motocross nie jest Ci obcy i masz już za sobą kilka sezonów, to wybór będzie raczej powinien tylko jeden. Jaki? Oczywiście klocki zdolne do pracy w trudnych warunkach i zapewniające najwyższą skuteczność hamowania, czyli klocki spiekane, które jak warto dodać, w motocyklach KTM SX / EXC, montowane są podczas pierwszego montażu. Wszystko w myśl zasady… READY TO RACE!

Klocki "pierwszego montażu" OEM do swojego motocykla KTM znajdziesz natomiast TUTAJ. Określ rok, typ swojego motocykla i model, a następnie przejdź do schematu związanego z układem hamulcowym.

 


 

Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN