logo

wróć do news

BLOG: Jak trenować w sezonie Enduro / Hard Enduro, czyli trener Łukasz Kucharczyk radzi.

19-06-2019

Tak wiele się mówi, że dobrze przepracowana (przetrenowana) zima zaowocuje w sezonie. Jak jednak podejść do tematu w trakcie sezonu, żeby nie tylko czerpać radość z jazdy, ale stawać się także coraz szybszym, bardziej wytrzymałym i pewniejszym riderem? O ile profesjonalni zawodnicy, tacy jak choćby nasz rider Oskar Kaczmarczyk, posiadają szczegółowo rozpisany plan treningowy na cały sezon, tak wielu hobbystów w sezonie po prostu - jeździ, urozmaicając jazdę weekendową startami w zawodach. Dzisiaj, wraz z trenerem MX / Enduro Łukaszem Kucharczykiem przeanalizujemy dokładniej temat przebiegu treningu w sezonie startowym, tak więc jeśli śmigasz w enduro lub w hardzie, to koniecznie zapraszamy do lektury!

Wiele pytań, które zadajecie dotyczy właśnie tego tematu. Ile w tygodniu na moto? Codziennie? Co drugi dzień?  Rozdmuchując wątpliwości ... codziennie na pewno nie. Przede wszystkim przyjrzyj się swojemu kalendarzowi startów. Jeżeli ten opiewa w zawody w każdy weekend od maja do września, to musisz być powściągliwy z codziennym przekładaniem nogi przez siodło. 
 


Łukasz Kucharczyk / trenermotocross.pl

 

Enduro vs. Hard Enduro – tutaj trening nie powinien się od siebie różnić, gdyż klasyczne Enduro mocno ewoluowało do skali Hard i zawiera wszystkie elementy tych zbliżonych konkurencji. Występuje tutaj długotrwały wysiłek o średniej i wysokiej intensywności. Przyjeżdżając na tor lub wybierając się w teren musisz mieć świadomość tego, co będziesz robić. Jazda na spontanie daje mnóstwo frajdy, ale nie przynosi oczekiwanych efektów i poprawy umiejętności. 
 


ZBUDUJ PLAN
Jeżeli na zawodach w kość dały Ci przeszkody typu, belki, opony, skoncentruj swój trening techniczny na tych właśnie elementach. Aby poprawić siłę, koordynację i równowagę zdobądź się na ćwiczenia na siłowni, które wzmocnią te umiejętności. Wielu moich podopiecznych pałających się właśnie Hard Enduro ciężko było mi przekonać do zastosowania treningu fitness. Dziś jednak odbieram telefon i z radością słucham jak wielkie postępy poczynili w jeździe, ile im to dało i o ile pokonali swoje wyniki w stosunku do lat ubiegłych. W sezonie pracuj nad wytrzymałością tlenową, balansem i koordynacją. Sporo czasu poświęć na wytrzymałość siłową. Wzmacniaj nogi i barki, gdyż tutaj występują największe obciążenia.

 


PRZYKŁADEM DLA KSZTAŁTOWANIA TYCH CECH MOGĄ BYĆ:

Wytrzymałość tlenowa: rower szosowy lub MTB. Trening o czasie trwania 2-3 godzin najlepiej dzień po zawodach.
 


BALANS I KORDYNACJA:

  • Ćwiczenia na Bosu
     

 

  • Ćwiczenia na drabince koordynacyjnej
     

 

  • Ćwiczenia na skakance

 


   
WYTRZYMAŁOŚĆ SIŁOWA

Ćwiczenia siłowe np. martwy ciąg, przysiady ze sztangą, czy wyciskanie sztangi z niedużym obciążeniem, lecz o dużej intensywności i objętości. 15 i więcej powtórzeń w 6-7 seriach. Kształtując te cechy staniesz się bardziej pewny siebie. Zyskasz nie tylko komfort fizyczny, ale i psychiczny, który w trakcie startu ma ogromny wpływ na Twoją formę.
 

 

 

 


CO DALEJ?
Nie unikaj torów MX i nauki skoków. Tylko tutaj nauczysz się odpowiedniej techniki hamowania, skręcania, przyspieszania. Natomiast skoki nauczą Cię panować nad maszyną i przełamią lęk do endurowych dropów, czy wskoków na skalne półki. W myśl znanego powiedzenia „Każdy motocrossowiec będzie dobry w Enduro, lecz nie na odwrót”.

 


      

Odbywaj sesje na torach super-enduro. Wszystkie przejazdy wykonuj z pomiarem czasu, bo tylko tak określisz punkt odniesienia dla swoich postępów.
 
SESJE NA TORZE PODZIEL NASTĘPUJĄCO:

Warm-up – jako rozgrzewka ok 15-20 min
Przerwa 20 min
Sprinty z pomiarem czasu – np. 6x3 okrążenia z przerwą 2 min pomiędzy. 
Przerwa 20 min
Trening techniczny z nagrywaniem video – elementy na których tracisz najwięcej ok 40 min
Przerwa 20 min
Sprinty z pomiarem czasu  – np. 4x5 okrążeń z przerwą 3 min pomiędzy

 


Tak skonstruowany trening przyniesie Ci wiele korzyści w postaci wymiernych danych. Czasy okrążeń wskażą, czy zanotowałeś poprawę. Nagrania video pozwolą na spokojnie przeanalizować popełniane błędy, aby je wyeliminować.
 


CO MOŻESZ JESZCZE ZROBIĆ?
Jako trening uzupełniający idealnym rozwiązaniem będzie motocykl lub rower trialowy. Jeżeli ten pierwszy wymagać będzie sporej inwestycji i wyjazdów poza obszar Twojego zamieszkania tak druga opcja jest niezwykle prosta do zrealizowania.

 


Trening na rowerze do trialu pozwoli Ci wypracować lepszą równowagę i koordynację nie angażując przy tym całego zaplecza logistycznego. Taki trening można wykonać na małym podwórku ustawiając palety, czy drewniane klocki.
 


 
Uprawiając tak złożoną dyscyplinę, musisz być wszechstronny. Składając wszystko w całość otrzymasz możliwości jakich jeszcze nie poznałeś i przekroczysz granice które ograniczały Twój rozwój jako sportowca. 


 

Powodzenia!

Łukasz Kucharczyk / TRENERMOTOCROSS.PL